The essay explains the role of emotions in preschool and school education, by analyzing the childhood story in book I of Augustine’s Confessions (1, 8, 13-1, 20, 31). The opening pages retrace the history of studies and then focus on the objective data that emerge from the narrative, particularly the reality of school life and the stages of education. In the central section, the analysis of the textual structure shows the aspects of continuity and discontinuity in learning, considering the relationship between libera curiositas and meticulosa necessitas, thus gradually moving from objective to subjective features. The following pages explore the topic of emotions by comparing two opposing situations: on the one hand the joy that is characteristic of word learning; on the other hand the fear that is characteristic of education in letters.
Il saggio spiega la funzione delle emozioni nell’apprendimento prescolastico e scolastico, esaminando il racconto della fanciullezza nel libro I delle Confessioni di Agostino (1, 8, 13-1, 20, 31). Le pagine iniziali ripercorrono la storia degli studi, per poi soffermarsi sui dati oggettivi che emergono dalla narrazione, in particolare sui realia del mondo scolastico e sulle fasi del percorso di istruzione. Nella sezione centrale l’analisi della struttura testuale mostra gli elementi di continuità e di discontinuità nell’apprendimento, considerando il rapporto che c’è tra la libera curiositas e la meticulosa necessitas e in questo modo operando un graduale passaggio dagli aspetti oggettivi a quelli soggettivi. Le pagine seguenti approfondiscono il tema delle emozioni, ponendo a confronto due situazioni antitetiche: per un verso la letizia che contraddistingue l’apprendimento della parola; per altro verso la paura che caratterizza invece l’istruzione nelle lettere.
La pedagogia e le emozioni nelle Confessioni di Agostino
Vincenzo Lomiento
2025-01-01
Abstract
The essay explains the role of emotions in preschool and school education, by analyzing the childhood story in book I of Augustine’s Confessions (1, 8, 13-1, 20, 31). The opening pages retrace the history of studies and then focus on the objective data that emerge from the narrative, particularly the reality of school life and the stages of education. In the central section, the analysis of the textual structure shows the aspects of continuity and discontinuity in learning, considering the relationship between libera curiositas and meticulosa necessitas, thus gradually moving from objective to subjective features. The following pages explore the topic of emotions by comparing two opposing situations: on the one hand the joy that is characteristic of word learning; on the other hand the fear that is characteristic of education in letters.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.


