The crisis of scientific education has long been a central theme in political and cultural debates, both in the national and in the European field. This paper focuses on shaping educational and pedagogical potential for a new tool of scientific transmission, that starts from the experience and evaluation of a project spreading scientific knowledge in the school: theatre workshop. The in-progress inquiry protocol is made up of several methodological tools (i.e. interviews, questionnaires and video-recording analysis) and is placed on a descriptive and "bottom-up" perspective.
La crisi dell’istruzione scientifica è da tempo tema centrale nel dibattito politico-culturale nazionale ed europeo. Questo contributo si focalizza sulle potenzialità educative e pedagogiche di un nuovo strumento di trasmissione scientifica, partendo dall’esperienza e dalla valutazione di un progetto di divulgazione della cultura scientifica nelle scuole: il laboratorio teatrale. Il protocollo di indagine, in fase di costruzione, comprende strumenti metodologici diversi (interviste, questionari e analisi delle videoriprese) e si colloca in una prospettiva descrittiva e “bottom up”.
Rappresentare la scienza: il teatro, un modo di trasmettere cultura. Efficacia formativa del laboratorio teatrale a contenuto storico-scientifico
VINCI V
2011-01-01
Abstract
The crisis of scientific education has long been a central theme in political and cultural debates, both in the national and in the European field. This paper focuses on shaping educational and pedagogical potential for a new tool of scientific transmission, that starts from the experience and evaluation of a project spreading scientific knowledge in the school: theatre workshop. The in-progress inquiry protocol is made up of several methodological tools (i.e. interviews, questionnaires and video-recording analysis) and is placed on a descriptive and "bottom-up" perspective.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.