Charlotte Smith proposes her children’s literature as a genre shaped by reflections on gender. The work Rural Walks depicts the mother figure as an educational mentor who nurtures and directs the growth of her young girls and as a heroine of daily life. Smith wants to give her female readers a revolutionary version of motherhood, for women are the primary recipients of Mrs. Woodfield’s lessons. While focusing on the mental and moral development of young women, she also attends to her own social and moral responsibilities. Her educational program is comprehensive of unusual fields of knowledge and addresses social issues. In her children’s books Smith instructs her female readers how to apply the social lessons of her literature to their experiences in the real world and how to become politically active citizens. In Rural Walks the dialogues illustrate the overlapping theories on the formation of the self and the education of the woman. La children’s literature di Charlotte Smith si presenta come un genere letterario forgiato dalle riflessioni sul gender. Le Rural Walks tratteggiano la figura della madre sia come mentore educativa che cura e orienta la crescita delle giovani che come eroina della realtà sociale. Smith offre alle sue lettrici una versione rivoluzionaria della maternità poiché sono le donne le principali destinatarie delle lezioni dispensate da Mrs. Woodfield. Mentre ella volge l’attenzione alla formazione dello sviluppo mentale e morale delle giovani, presenzia alle sue responsabilità sociali e morali. Il suo programma formativo comprende insoliti campi della conoscenza e non trascura le questioni sociali. Nelle opere di intrattenimento giovanile Smith istruisce il pubblico di lettrici ad applicare le lezioni sociali apprese nelle sue opere all’esperienza del mondo reale e a diventare cittadine politicamente consapevoli. Nelle Rural Walks i dialoghi mostrano la sovrapposizione dei dibattiti teorici su formazione dell’io e formazione della donna.

Alle donne di Inghilterra: le 'Rural Walks' di Charlotte Smith

Ingravallo Tiziana
2021-01-01

Abstract

Charlotte Smith proposes her children’s literature as a genre shaped by reflections on gender. The work Rural Walks depicts the mother figure as an educational mentor who nurtures and directs the growth of her young girls and as a heroine of daily life. Smith wants to give her female readers a revolutionary version of motherhood, for women are the primary recipients of Mrs. Woodfield’s lessons. While focusing on the mental and moral development of young women, she also attends to her own social and moral responsibilities. Her educational program is comprehensive of unusual fields of knowledge and addresses social issues. In her children’s books Smith instructs her female readers how to apply the social lessons of her literature to their experiences in the real world and how to become politically active citizens. In Rural Walks the dialogues illustrate the overlapping theories on the formation of the self and the education of the woman. La children’s literature di Charlotte Smith si presenta come un genere letterario forgiato dalle riflessioni sul gender. Le Rural Walks tratteggiano la figura della madre sia come mentore educativa che cura e orienta la crescita delle giovani che come eroina della realtà sociale. Smith offre alle sue lettrici una versione rivoluzionaria della maternità poiché sono le donne le principali destinatarie delle lezioni dispensate da Mrs. Woodfield. Mentre ella volge l’attenzione alla formazione dello sviluppo mentale e morale delle giovani, presenzia alle sue responsabilità sociali e morali. Il suo programma formativo comprende insoliti campi della conoscenza e non trascura le questioni sociali. Nelle opere di intrattenimento giovanile Smith istruisce il pubblico di lettrici ad applicare le lezioni sociali apprese nelle sue opere all’esperienza del mondo reale e a diventare cittadine politicamente consapevoli. Nelle Rural Walks i dialoghi mostrano la sovrapposizione dei dibattiti teorici su formazione dell’io e formazione della donna.
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